Ga naar de inhoud

Hoe speel je Machi Koro? Speluitleg & Spelregels

  • 4 min read
  • door

Machi Koro is een van de bekendste kaart- en dobbelspellen. Het is een snel stedenbouwspel dat is ontstaan in Japan en dat door veel spelliefhebbers wordt gewaardeerd.

Je moet dobbelstenen gooien om munten te verdienen die je helpen je eigen stad te ontwikkelen, met als doel de eerste speler te zijn die een reeks herkenningspunten voltooit en het spel wint.

Met eenvoudige basisprincipes kun je dit spel spelen met twee tot vijf deelnemers. Als deelnemer zul je jezelf vinden in de rol van een burgemeester van een kleine stad met grote ambities. Je bent gewapend met slechts twee vestigingen, namelijk een bakkerij en een tarweveld – een dorpje dat je moet laten uitgroeien tot een bloeiende metropool.

Om te winnen moet je als eerste de vier belangrijkste herkenningspunten voltooien, namelijk een winkelcentrum, een treinstation, een radiotoren en een pretpark.

Machi Koro speluitleg

  1. Geef elke speler startgoud en kaarten

Bij de start krijgt elke speler drie geldmunten, twee gebouwenkaarten en vier herkenningskaarten. Bij een korenveld krijg je goud als je één gooit en voor de bakkerij krijg je goud, wanneer je een twee of drie gooit tijdens je beurt. Tenslotte krijgt elke speler de vier oriëntatiepunten die hetzelfde zijn en elk een prijs hebben. Onthoud dat een speler die ze alle vier koopt, het spel wint.

  1. Start met het plaatsen van gemeenschappelijke kaarten voor aankoop en goud

Leg in het midden van het bord de 15 kaarten die je kunt kopen in afzonderlijke stapels. Je moet ze ordenen op kosten, bijvoorbeeld van laag naar hoog, met het symbool in het midden aan de linkerkant van de kaart. Drie rijen van vijf werken, maar twee rijen van zeven en acht werken ook goed. Leg een voorraad gemeenschappelijk goud neer waar iedereen uit kan putten als ze het verdienen.

  1. Bepaald de startspeler
Lees ook:  Hoe speel je Regenwormen? Speluitleg & Spelregels

Wie start heeft een streepje voor, dus gooi beide dobbelstenen om te bepalen wie als eerste gaat en draai met de klok mee voor elk volgend spel dat je speelt. Hoewel mensen profiteren van de worpen van andere spelers, krijgt de actieve speler de meeste voordelen en kan hij snel beginnen met kopen en een stad vestigen.

Jouw beurt

Fase 1 – dobbelen

Als je de eerste speler bent die ervoor kiest om een of twee dobbelstenen te gooien, hangt je keuze af van de kaarten die je hebt en de kans op het krijgen van geld. Als het gegooide aantal dobbelsteenogen overeenkomt met het aantal actieve kaarten, wordt er geld uitbetaald.

Er zijn verschillende kaarten die op verschillende tijdstippen uitbetalen. GROENE kaarten betalen alleen op de beurt van de persoon die aan het rollen is, terwijl BLAUWE kaarten worden uitbetaald op de beurt van iedereen.

Fase 2 – kopen

Nadat de dobbelstenen zijn gegooid en iedereen zijn verdiende geld uit de voorraad heeft genomen, mag de actieve speler nu nieuwe kaarten kopen. Je kunt een onbeperkt aantal dingen kopen door het goud dat je voor je hebt, te ruilen voor een kaart waarvan de prijs het nummer is op het muntsymbool in het midden links van de kaart.

Je kunt er zoveel hebben als je wilt, maar slechts één van elke paarse kaart (grote gebouwen) en alleen zoveel als er in de stapel zijn (elk 6). Als je klaar bent, ga je door naar de volgende speler en begin je opnieuw.

Lees ook:  Hoe speel je Qwixx? - Speluitleg & Spelregels

Overige Machi Koro spelregels

Als een speler bijvoorbeeld een café (rode kaart) in zijn / haar stad heeft en een andere speler een drie gooit, neemt de speler met het café één munt van de speler die de drie heeft gegooid.

En als er één wordt gegooid door één van de spelers, worden alle tarwevelden (blauwe kaart) geactiveerd. Het maakt niet uit wie de één heeft gegooid, elk tarweveld levert één munt op voor de eigenaar.

Winnen

Aan het begin van het spel krijgt iedereen vier identieke monumentkaarten (treinstation kost 4, winkelcentrum 10, pretpark 16, radiotoren 22). De eerste persoon die de kosten van alle vier betaalt en ze ontgrendelt, wint het spel.