Ga naar de inhoud

Hoe speel je Onirim? Speluitleg & Spelregels

  • 4 min read
  • door

Onirim is een kaartspel dat je alleen of met twee spelers kunt spelen. Het spel is geschikt voor kinderen vanaf 14 jaar. De Onirim spelregels lijken ingewikkeld, maar eens je aan het spelen bent zijn ze meteen duidelijk!

Doel van het spel

Als slaapwandelaar ben je verloren geraakt in een mysterieus doolhof. Je moet, alleen of met je tegenstander, de uitgang proberen te vinden. Om die uitgang te bereiken, moet je voorbij acht deuren. Het gaat er dan ook om die acht deuren zo snel mogelijk te vinden, al moet je wel oppassen voor verschrikkelijke nachtmerries die steeds op de loer liggen…

Voorbereiding

Het spel bestaat uit 76 kaarten: 8 deuren, 58 locatiekaarten en 10 nachtmerries. Alle kaarten worden aan het begin van het spel door elkaar geschud en op een stapel geplaatst.

Hou ook een ruimte vrij voor een zogenaamde ´limbostapel´. Op de limbostapel zal je steeds alle kaarten plaatsen die weer in de trekstapel moeten verdwijnen.

Speluitleg

Neem de bovenste vijf kaarten van de stapel in je hand. Trek je een nachtmerrie of een deur, dan plaats je deze op de limbostapel en neem je een nieuwe kaart. Je moet het spel met vijf locatiekaarten beginnen. De kaarten die opzij liggen, worden weer door de trekstapel geschud.

Elke ronde bestaat uit drie fases:

1. Je speelt een locatiekaart of je verwijdert een kaart.

Kies je ervoor om een locatiekaart te spelen, dan leg je die voor je op tafel neer. Op elke kaart vind je een symbool terug: een zon, een maan of een sleutel. Wil je een locatiekaart spelen, dan moet deze een ander symbool dan de vorige gespeelde kaart bevatten.

Lees ook:  De 11 beste Ticket To Ride spellen en uitbreidingen!

Om een deur te openen, moet je drie kaarten van dezelfde kleur na elkaar afleggen. Eens de derde kaart van een bepaalde kleur op tafel ligt, mag je de bijbehorende deur uit de trekstapel halen.

Wil je een kaart uit je hand verwijderen, kijk dan goed naar het symbool op de kaart. Gaat het om een maan of een zon, dan kan je deze meteen uit het spel elimineren. Als je een sleutelkaart weggooit, mag je de bovenste vijf kaarten van de trekstapel bekijken en van volgorde wisselen.

2. Je hand weer bijvullen

Je neemt de bovenste kaarten van de trekstapel tot je weer vijf kaarten in je hand hebt:

  • Een locatiekaart mag je houden
  • Trek je een deur, dan mag je deze enkel behouden als je de bijbehorende sleutelkaart aflegt. Heb je deze kaart niet in je bezit of wil je ze niet gebruiken, dan moet je de deur op de limbostapel plaatsen.
  • Trek je een nachtmerrie, dan moet je hier de gevolgen van dragen. Je hebt vier mogelijkheden: een sleutelkaart uit het spel verwijderen, een van je pas neergelegde deur op de limbostapel plaatsen, je gehele hand of de vijf bovenste kaarten van de stapel afleggen (behalve deuren en nachtmerries, die gaan naar de limbostapel). Eens je de nachtmerrie uitgevoerd hebt, verdwijnt deze uit het spel.

3. Schud de kaarten van de limbostapel weer door de trekstapel.

In de doos vind je ook een kleine incubus die het spel makkelijker of juist moeilijker kan maken. Ben je een beginnende speler, dan kan de incubus opgeofferd worden om een nachtmerrie niet te moeten uitvoeren. Een gevorderde speler kan de incubus gebruiken om een nachtmerrie op een moment naar keuze uit te voeren. De volgende nachtmerrie-kaart moet je dan niet toepassen.

Lees ook:  Vanavond een date? 6 Bord- en gezelschapsspellen voor een date avond

Einde van het spel

Je wint het spel als je de acht deuren gevonden hebt. Is de trekstapel eerder leeg en heb je geen vijf kaarten meer in je hand, dan verlies je het spel.

Onirim met twee spelers

Met twee spelers probeer je samen de acht deuren te vinden. De spelregels zijn gelijk, met enkele aanpassingen:

  • Er worden 8 kaarten uit de stapel getrokken. Elke speler neemt drie kaarten in zijn hand (de persoonlijke kaarten) en twee kaarten worden in het midden gelegd (de gemeenschappelijke kaarten).
  • Een speler kan zowel de persoonlijke als de gemeenschappelijke kaarten gebruiken.
  • Elke speler legt de kaarten apart voor zich. Je mag geen kaart in de rij van de andere leggen. Het spel eindigt als elke speler vier deuren (van elke kleur één) heeft verzameld.

Onirim is een leuk en uitdagend spel. De doos komt met verschillende uitbreidingen, zodat je het spel niet snel beu wordt. De uitbreidingen bestaan uit verschillende nieuwe kaarten die aan het spel toegevoegd kunnen worden, kaarten die het spel alleen maar moeilijker en spannender zullen maken!